Sabtu, 18 Oktober 2014

Buku Resepi Emak

Assalamualaikum kepada semua rakan pembaca blog WN. Semoga anda sentiasa sihat dan ceria dihujung minggu bersama keluarga dan tugas seharian.

Jom tengok gambar buku resepi emak saya. Buku resepi ni memang banyak kenangan pada saya terutamanya masa sekolah rendah dahulu. Kalau nak tahu sebenarnya saya ni bukanlah rajin sangat tolong emak ke dapur untuk masak atau buat kuih masa zaman sekolah rendah dulu,, hahaha, biasanya ikut mood saja biasalah zaman kanak kanak kan,,,tapi apa yang saya ingat saya suka tengok gambar lauk pauk atau kek dan biskut yang warna warni dan menjadi sasaran saya adalah buku masakan emak yang satu ni.

Alhamdulillah sekarang buku ni berada di dalam simpanan saya. Itupun setelah saya terjebak dalam hobi membaking kuih,, kikiki dengan tak malunya saya minta dengan emak untuk saya buat rujukan memasak.





Satu satunya buku masakan emak yang berkalerfulll,,,,,, hadiah dari bapak kepada emak. Terus saya sampul dengan sampul plastik yang tebal dan gam balik mana mana kulit keras yang dah tercabut tuu. Sayang ohhhh,, hard cover lagik.






Kelasssss kan,,, 



Tengok tuu tahunnya,,,,kira buku lama jugak lah kan,,,,






Menu yang memang berbaloi baloi dalam satu buku masakan








Berselera tak tengok ayam tuuu,,,,





Cantikkan gambar puding tuu,,,,hiasan dalam pinggan ayam tu pun nampak sedap je mata memandang







Kuih yang menjadi kesukaan saya dan adik. Bila balik sekolah agama sebelah petang mesti selalunya ada emak buat, biasalah orang dulu kan selalu tanam pokok pisang kat belakang rumah so stok pisang memang sentiasa ada. Tapi kannnn sebenarnya dari saya kecik lagi memang dah minat dengan tuperware kuning yang berombak ombak tuu,, hahaha, ada juga lah saya beli buat koleksi sebarang 2 tapi takdelah sebanyak pingan mangkuk lama yang saya kumpul tuu.






Entah kenapa dulu saya suka sangat tengok page" gambar bahulu gulung nii,,, nak kata reti tolong emak gulung bahulu tak pernah buat,, tengok adalah cuma kalau pukul bahulu dengan pengandar berlingkar besi yang besar tuu adalah. Haha tapi kejap ajelah sakit tangan ohhh,,,,budak sekolah rendah lagikan saja saja suka menyibuk kacau emak buat kerja apapun bapa memang suka makan bahulu gulung yang emak buat,,, tapi lupa tanya pulak samada emak ikut resepi buku ni ke atau resepi lain,,,,





Dulu selalu saya berangan bila tengok kek coklat ni tapikan zaman awal 80 an" memang tak pernah jumpa kek coklat, huhuhu biasalah kan orang kampung cuma boleh tengok gambar kat buku aje,, huhuhu apapun alhamdulillah masa zaman bujang saya dah kira tererlah buat kek coklat,, puji diri bagi kembang haha,,,





Gambar yang ni pun saya suka tengok juga dan rasanya ada jugak suruh emak buat sebiji sama macam gambar kat buku,, hihihi ingat ingat lupa tapi biasanya masa raya emak akan buat kek bahulu yang warna warni tuu.





Rupanya bahulu ni ada letak kelapa parut atau kelapa kering, sila baca resepi kat atas ye,,, patutlah permukaan kuihnya nampak macam sedap dan mengoda je,,bilalah nak buat resepi ni ye,,,






Belek punya belek buku masak emak nii tiba tiba je terpandang pinggan pyrex segiempat tuu, entahlah dah lupa nama bunga lak,, rasa rugi pulak tak beli haritu kat online,,, rare spesis pinggan bunga tu,,klasik sangat 

Oklah ye teman teman, kita jumpa lagi, assalamualaikum.

6 ulasan:

  1. nekcik pernah jumpa buku masalan bapak bertulisam jawi...nanti balik nak selongkar gobok

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai nekcik, terima kasih kerana sudi bertandang ke WN. Menarik tu nekcik jangan lupa share' buku tu ye, mesti buku lama tu.

      Padam
  2. buku ni milik mak aina atau tulisan mak aina ye..apapun memang menarik resepi2 yang di terbitkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam anajingga, buku ni dulu hadiah daripada bapa kepada emak dan sekarang emak suruh aina baca dan simpan buku ni sebagai rujukan supaya lebih mahir dalam bidang masakan.

      Padam
    2. begitu kisahnya, buku resepi warisanlah kiranya, Alhamdulillah aina masih menyimpannya dengan baik.. :)

      Padam
    3. Buku resepi tu memang terlalu klasik ana, mengimbau kembali kenangan zaman kanak kanak riang dahulu yang memang berselera dengan masakan yang sedap, kek dan kuih muih yang manis.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...